28 dec. 2009

Volkswagen LT 28

I dag åkte vi en sväng till Carrefour, den feta livsmedelskedjan för att handla mat. Dit åkte vi i en sexcylindrig bil som föraren hävdade hade fem.

Jag gillar inte att ha fel. Men när jag uppsluppet konstaterade för Antoaneta att diesel-skåpbilen vi hade börjat åka i har en sexa under soffan fick jag till svar av Antoanetas pappa Hristo att den minsann bara hade fem. Va? Hade jag haft fel i alla dessa år? Visserligen har det funnits femcylindriga dieselmotorer i Audi-Volkswagen-konsernen men aldrig hade jag kunnat föreställa mig att de skulle ha suttit i en Volkswagen skåpbil. Och låter de inte lite annorlunda ändå?

På vägen in i affären funderade jag lite till. Skulle jag hitta något trådlöst nätverk under tiden i shoppingcentret för att få svar från oberoende källa? Det gjorde jag förstås inte men när jag kom hem blev det till att "goggla". Hittills har jag inte hittat någon källa som bekräftar att någon femcylindrig motor funnits i LT-serien. Lite annan kuriosa dock: som att den aktuella motorn var så trevlig att Volvo köpte in ett gäng och på kuppen blev först med sexcylindrig dieselmotor i en personbil.

Däremot fick jag ta död på en annan myt jag gått och burit på: jag trodde att nummerbeteckningen efter "LT" som på många andra tyska bilar hade något med cylindervolymen att göra, att 28 skulle betyda 2,8 liters cylindervolym - men så är det inte! Det är istället vikten i ton gånger tio. Alltså 2,8 ton i fallet med Hristos skåpbil.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om du får mersmak kan du köpa denna i Norsborg:

Volkswagen LT 28 TDi /00 -00
Säljes av Hassan El Mahire. Insänd 24 december 07:04.

Pris: 44 000:- Årsmodell: 2000 Botkyrka
Miltal: 35 000 - 39 999 Växellåda: Manuell Bränsle: Diesel
Volkswagen LT 28,Transporter Skåp
Mätarställning: 35100 mil
Färg: Vit
Karosseri: Transportbil - Skåp
Info:Komplett ifylld servicebok,CD Stereo,med den pigga och snåla TDi motor och fyrhjulsdrift , men är besiktigad och skattat går fint i motor, växellåda och bromsar
Sommardäck på plåtfälg, Dubbade vinterdäck Servicebok finns.(OBS 43,000kr INGEN MOMS ) För mer info ring : 0760716899
Registreringsnummer: TAP718.

Steffoboy sa...

Tack men nej tack :) - Den är för ny - och har därför inte det rätta motorljudet jag hade varit intresserad av - om jag hade råkat haft några tusenlappar över :D