29 dec. 2008

XML-trixande

Det tog bara några timmar. Men till sist lyckades jag reda ut hur man lagar oläsliga gps-filer med en xml-editor.

Ett textdokument på 200 sidor fullsmockad med kod är inte en baggis att hitta fel i. Försökte först öppna filen i Dreamweaver då jag anade att Garmin sparar gps-filerna i xml-format och det visade sig vara korrekt. Sedan tänkte jag att jag skulle leta efter koordinaten där jag misstänkte att felet uppstod - där jag tvingades starta om gps:en - med hjälp av gps-koordinatfunktionen på eniro.se. Självklart var det inte helt lätt då gps-formatet givetvis var av en annan variant än i min xml-fil. Letade efter någon sajt som konverterar mellan olika gps-format och hittade en som dock inte pallade konvertera helt korrekt. Letade friskt i det området som bestod av tre möjliga koordinater men hittade inga konstigheter.

Sedan försökte jag "rätta" koden med Dreamweaver men där gick jag bet eftersom editorn inte hittade några fel. Tvingades hämta en rätt avancerat xml-editor (Altova XMLSpy) för att efter mycket trixande få alla taggar att börja och sluta på rätt sätt. För att göra det lätt för mig försökte jag jämföra med en annan gps-fil för att få allt rätt. Trots att alla taggar var exakt likadana i början och slut blev det ändå inte rätt på en gång. Grymt glad blev jag så klart när jag till sist hade fått alla taggar på rätt plats! Plötsligt kunde jag importera filen till träningsprogrammet (SportTracks) och äntligen får jag se vart jag verkligen var i dag. Hur lång tid och hur lång sträcka det blev. Phuh. Envishet lönar sig ibland... Tänk om jag var lika flitig på jobbsökarfronten!

Inga kommentarer: