28 dec. 2008

Freeezing

I dag var det söndagspass. Minus 7 i Stockholm. Kindbitarvarning. Tyvärr var det inte bara jag som frös.

Per och jag tog "strandvägen" mot Nockebybron igen. Ovanligt många fotgängare hade stannat hemma. Det dröjde dock inte jättelänge förrän vi stötte på en herre som nästan hoppade ut framför oss för att få stopp på oss. Han hade nämligen ett oerhört viktigt budskap att förtälja för oss: det fanns barn på stigen. Och vi hade såklart tänkt köra över dem.

Arg blev han när vi inte stannade. Dessutom ljög han. För föräldrar med barnvagn är inte barn på stig. Föräldrar är vuxna människor som i bästa fall är begåvade med närminne och reaktionsförmåga. Jag har faktiskt krockat med en fotgängare en gång. Jag var fem år och hade fotbroms på cykeln men fötterna längs marken :)

Drottningholm, Lovö och Färingsö besöktes. Och Svartsjö. Åh, Svartsjö med sin ökända skyltspurt och förrädiskt långa raksträcka. No spurt today. Fram tills dess hade våra munnar gått i ett och samtalsämnen avhandlats i rasande takt. Nu blev det tyst. Det brukar bli så när trötthet och begynnande krämpor upptäcks. Jag frös om händerna. Fötterna hade jag slutat frysa om.

I dag skulle jag träffat en kompis från förr och hans familj. Men de var sjuka. Så kan det vara med småbarn. Det var ett antiklimax. Men å andra sidan blev det inte så stressigt efter cyklingen. Better luck next week.

När jag kom hem blev jag sur. GPS-mojängens senaste firmware och diverse gamla filer verkar inte gå bra ihop. Eller nåt. Detta var andra passet som spårsparandet fungerat dåligt. Första gången försvann allt efter det att jag tryckt på stoppknappen en gång av misstag och sedan satt igång tidtagningen igen. Nu i dag kom inget med alls - troligen efter att GPS:en frös så att jag tvingades starta om den - men sedan kunde starta tidtagning igen som om inget hade hänt. Filen i sig finns i minnet. Fast i fel filformat.

Det betyder att jag kan spara dagens tur som en bana - och köra efter det spåret någon annan dag. Men jag lyckades inte spara passet till träningsdagboken. Nu har jag återställt allt till ursprunget. Och gjort om allt. Nu hoppas jag att det går att spara i framtiden. Och att den inte låser sig när jag ska göra en simpel navigering.

Inga kommentarer: