21 nov. 2008

Åh, två komma två

Det var nästan som på en julafton i barndomen att vakna i morse. En grekisk sajt hade tjallat att version 2.2 av Iphoneoperativet skulle komma i dag.

Nej, det kan väl ändå inte stämma, det om julaftonskänslan? Njae. I själva verket var det astungt att kliva upp på morgonen som så många mornar tidigare på sistone. I det slumrande bakhuvudet visste jag att det kunde hända nåt kul. Men prio på mornarna är att lyckas bli klar med allt på 30 min. Trots att jag går ifrån frukostbordet 6:20 lyckas jag nästan aldrig komma ner till cykeln förrän tidigast 6:30. Alla minuter efter 6:30 innebär att jag tvingas pressa mig lite extra för att hinna fram i tid till jobbet nämligen.

Runt niotiden surfade jag lite lätt med iphonen on the go och blev varse att grekerna inte hade ljugit. Bara att påbörja nedräkningen för hemresan :)

Fast innan jag fick åka hem blev det budkörning med nån slags rebus på det kuvert som skulle levereras. Det var inte jättekul. Ska man ta budkörningar vill i allafall jag veta en adress och inte ett antal namn som genom extra kunskap och uteslutningsmetod gör att man hamnar rätt. Iphonen var lite av en räddning eftersom den adress jag ändå översiktligt fick inte alls stämde.

Det roliga var att rebusen på kuvertet löstes först i hotellets reception. Hotellet var "nyinflyttat", men det finns inget gammalt. Ett namn som mest kunde likna ett företagsnamn var istället en liten del av en musikgrupps namn. Ett personnamn visade sig sannolikt vara en pr-konsult som hade affärsmässiga kontakter med gruppen. Även om en i närheten av receptionen fick för sig att jag levererade ett bud från Ebba von Sydow... Det var la sköj...

Men än fick jag inte åka hem och uppdatera iphonen... Njet. Först skulle jag försöka skaffa en svårhittad bricka som krävs för att bakmaskinen där hemma ska kunna agera sedelpress igen. Nu till det roliga innan jag till sist kom hem. I en stor byggbutik i Nacka visade det sig att jag tvingades köpa en hel låda med brickor av olika storlekar för 120 spänn. Lite dyrt och onödigt tyckte jag som bara behöver en liten bricka, så tack o adjö. Nästan hemma finns en annan rätt stor järnhandel. Länge och väl letade och jämförde jag brickor mot den jag själv tagit med mig som mall. Hittade till sist. Eftersom jag inte ville förköpa mig på fel storlek tog jag bara två. Behöver som sagt initialt bara en så why not? Vid kassan visade det sig att jag köpt för för lite pengar - så jag fick alla två brickor för gratis kronor. Inget är gratis iofs. Jag råkade nämligen glömma starta cykeldatorn sista biten hem. Missade en hel kilometer...

Iphone 2.2 verkar coolt måste jag ändå tillägga eftersom det är det dagens blogginslag egentligen handlar om. Speciellt webläsaren känns bättre. Snabbare och jag har ännu inte fått den att krascha - vilket var mer en regel än undantag förut. Google maps e också lite roligare med vägbeskrivningar för både bil, kollektivtrafik och fotgängare. Det ska också finnas "Google street view". Men det har jag ingen aning om hur det ska funka. Och dessutom är jag osäker på om det ens finns i Sverige... Nån som vet? Att kunna hämta podcasts utan att ansluta telefonen till iTunes känns också som ett steg i rätt riktning. OM man inte blott kör över 3G det vill säga. För då finns en 10 Mb begränsning sägs det Och säg den podcast som är så liten?

Inga kommentarer: