24 nov. 2008

Say what? Snö?

Jahopp, då var det dags för vinterns mest otippade händelse: snöfall. Och som med posten kom kaos.

Det kändes nästan lite lätt att kliva upp i morse. Ute var det inte dystert mörkt utan det låg ett märkligt lager av nåt vitt på marken. Det kallas för snö och kommer faktiskt varje år. Någon gång. Än så länge.

Jag lyckades såklart inte komma iväg i tid till jobbet och räknade med att komma för sent. Till min hjälp hade jag dock lätt medvind i ryggen, så kanske skulle jag hinna. Och dessutom hade jag ett virtuellt solsken i blick på grund av den vita snön.

Det tog såklart evigheter till jobbet. Det snötäckta väglaget var ju stört omöjligt. Nästan tio procent längre tid tog det. Men det är klart, SMHI rekomenderade enligt kvällstidningar att man skulle stanna hemma idag eftersom det var sånt oväder. Yeah right.

För mig innebar snöfallet att jag äntligen kunde andas ut. Äntligen var väggreppet förutsägbart. Den absolut värsta tiden att cykla under är när man INTE vet om det är halt. När vägen är mörk och ishinnan fläckvis lurar. Snön har i de allra flesta fall en ganska hög friktionskoefficient, så länge man inte gör extrema manövrar - som värmer upp snöns yttersta skikt. Ändå var den omöjliga snön dagens samtalsämne. Jag kan inte begripa vad det är som är så märkligt med snön och det kaos den orsakar varje år. Men kaos blev det.

Livet blev lite surt för en lastbilschaufför. Antagligen felbedömde chauffören sin hastighet och bromsade för tvärt så att lastbilen gick rakt fram. Och när han då - för att slippa köra in i husväggen var tvungen att backa fick bakhjulen inget fäste i utan slirade så att lastbilen gled i vägens lutnings riktning. För att kila fast mellan vägg och staket. Säkert inte kul.
Efter ett tag kom en bärgningsbil. Föraren hade placerat en BMW 850 på "flaket". Det var nog bra som barlast. Lätt som en plätt vinchades lastbilen ur det kritiska läget. Folk och leveranser kunde ta sig ur garaget. Och bilkön som uppstått när bärgningsbilen arbetade kunde lösas upp.

När jag sedan skulle hem var jag inte så kaxig längre. Visserligen är snö fortfarande jättebra ur halksynpunkt. Men nu fick jag erfara snöns viktigaste påverkan - på rullmotståndet. Med en ständig vägg av snö framför hjulen på de totalt oplogade cykelvägarna slog jag nytt rekord i långsam hemresa. Hela 57 procent längre tid tog det hem. I morgon har vägarna kanske plogats...

Inga kommentarer: