4 aug. 2019

Elbil på vintern

När jag gjorde min första längre resa med elbil sommaren 2016 kom jag fram till att dubbla batteristorleken hade varit mera lämplig än 24 kWh. Jag stannade sex, sju gånger för att ladda mina 500 km. Nu två år senare har jag vågat göra en långresa på vintern trots att batteriet blev ”blott”  67 procent större. 

När vi skaffade 24 kWh Leafen 2016 var det ett litet experiment och dessutom var jag övertygad om att batterier på 60 kWh skulle vara standard 2018 när leasingperioden var över. Så blev det inte riktigt. Tesla är fortfarande för dyr för oss som åker relativt lite bil och andra bilar på marknaden har hittills varit för små, för oss, en familj på fem personer.

När det blev dags att lämna tillbaka 24 kWh Leafen i oktober 2018 fanns en uppgraderad Leaf. Viss besvikelse infann sig när det visade sig att den uppgraderade Leafen bara var på 40 kWh. Skulle det verkligen räcka och vad hände egentligen med slutsatsen att dubbla batteristorleken hade varit att föredra? I oktober fanns inga bilar inom överskådlig tid med 60 kWh batteri. En liten Hyundai samt större Kia var på gång till 2019 men dessa har haft problem att leverera bilar inom rimlig tid. Leafen med sina 40 kWh hade några plus som fick mig att trots allt välja en ny även om batteriet inte är stort nog. Appstyrning, enpedalkörning, adaptiv farthållare, Apple CarPlay - och ett helt okay stort bagageutrymme.

Det blev en längre resa på julen i år. Drygt 500 km. Längre brukar vi aldrig åka bil. Men hur skulle upplevelsen bli i smällkalla vintern med blott 40 kW i ”tanken”?

När vi åkte norrut var det några minusgrader i Stockholm och nysnö. Inte optimalt för elbil kan tänkas. Vi gjorde det första stoppet efter ca 120 km. Så långt som jag vågade mig som längst med 24 kWh Leafen (på sommaren i 80 km/h). God marginal kvar av batteriet, över 30 procent kvar.

Inga kommentarer: