25 juni 2016

Det går fint med elbil till Jämtland

Torsdagens utmaning att med elbil ta sig från Stockholm till Jämtland är avklarad. Allt gick bättre än förväntat men här kommer några reflektioner. 

Det blev om jag inte glömt något sju stopp på den ca 500 km långa resan. Jag stannade med andra ord oftare än jag "egentligen" hade behövt och ägnade då mer tid att ladda mer än halvfullt batteri än mindre laddat batteri. Safe play. 

Däremot var det nog bra med säkerhetsmarginaler för redan i Söderhamn höll planen på att spricka och vi bli "strandade". Där signalerade nämligen Clever-appen att laddplatsen var ur funktion. Där hade jag ca 30 km kvar i batteriet (baserat på motorvägstempo). Läskigt. Hade inte kommit till nästa laddplats... Men! Den fungerade och vi kunde roa oss lite i omgivningen utan ångest över den fortsatta resan!
En grej som jag tycker är olyckligt för mig och andra som har ganska små batterier (24kWh) är att alla laddplatser med snabbladdning ligger längs motorvägen. Hög hastighet = hög energiförbrukning! 

Det hade på många sätt, tycker jag, varit mer lämpligt att locka in elbilsförare in i inlandet. Dels för att det oftare finns något att kika på i inlandet (ja, till och med skog!) framför att stanna längs motorvägen men också för att det borde bli mindre behov att stanna ofta om hastigheten är lägre. Fördomsfullt kanske tror jag att folk som kör elbil nog redan är mentalt inställda på att snåla lite med energiförbrukningen och föredra lugnare tempo på vackra natursköna småvägar. Det vore heller inte en lika stor katastrof att få "batteritorsk" där det finns chans att åka av vägen och ev. be om att få låna lite ström av någon som bor längs vägen. Inget jag förmodligen skulle föredra men det är tanken som räknas eller?

Eloge till Gävle energi & deras gratissnabbladdning & Öresundskraft för att de tar elbilsåkandet på allvar iom Clever (dock lite dyrt m 5kr/kWh).

Slutligen skulle jag vilja ha minst 60kWh stort batteri... Det skulle ge mer "normal" pausfrekvens :)


Inga kommentarer: