7 feb. 2016

Chichen Itza

Dags för lite historia och kultur. En tretimmarsresa till Chichen Itza, ett av världens sju (nya) underverk.

Klockan 7:05 skulle bussen gå. Först åkte vi till Tulum där flera personer fick hoppa på. Vi räknade med att vara framme omkring kl. 10. Men då hade vi dessutom åkt fram en timme eftersom vi passerade en tidszon. Inget min telefon lade märke till dock... Ett sätt att korta ned evenemanget? Vi hann i alla fall knappt med något :)
På vägen dit blev jag snabbt lite besviken när vår guide berättade information om området vi skulle till samt om Maya-folket. Kanske mest för att jag var för dåligt påläst om ruinerna i området men det lät ungt när guiden sa att de äldsta delarna är från ca 300 år efter Kristus. Går därmed inte alls att jämföra med Egyptens pyramider. Nästa "antiklimax" var när guiden sa att det finns mellan 8 & 9 miljoner stycken "Maya-indians-släktingar" levande i dag. Inte alls döda med andra ord, vilket ju egentligen är bra :)
Guiden själv var till hälften "Maya". Europeisk far och Maya-mor. En intressant detalj var dock att de genetiskt sett visat sig härstamma ifrån Mongoliet - alltså är de asiater. Det hade jag kunnat gissa mig till genom snabbkoll av flera av vårt hotells personal men geografiskt sett ganska långsökt...
Det hade varit mera brutalt dock om jag fått ha kvar min fördom att de var en superavancerad civilisation från hur-länge-som-helst bakåt i tiden och att de hade kontakt med rymdvarelser och typ bara dog ut - hela bunten - helt oväntat. Eller kanske blev de upplockade av ett UFO?
På bilden närmast ovan syns "observatoriet". Denna byggnad låg i den äldsta delen av området - den södra. Den byggnaden ser tvärtom modernast ut, enligt min mening. Skumt - och har forskarna verkligen rätt? Egyptens pyramidåldrar är ju exempelvis starkt ifrågasatta.

Men när man kikar närmare på ruinerna och lyssnade på guiden blev det lite mera intressant. Inte bara att den äldsta delen såg yngst ut utan för att Maya-indianerna verkade besatta av årstider och kalendrar. Min största behållning är nämligen att varenda byggnad på området kan tolkas som någon form av åskådliggörare av dagar, månader, årstider & några av de mer synliga himlakropparna. 

Exempel: Fönster där solen enbart lyser rakt igenom på årets längsta, samt kortaste dag, antalet trappsteg på Kukulcan-pyramiden som sammanlagt blir årets alla dagar (91 trappsteg per sida och ett ytterligare till toppen = 365). Ett annat ställe visade på när det var dags att börja plantera inför årets tillväxtperiod och en annan när det var dags att skörda. 

På "El Castillo", som jag tidigare kallade för Kukulcan-pyramiden finns ormhuvuden i markplanet på en sida och en gång om året, ca 30 minuter - om solen skiner - lyser solen så att en skugga bildas som gör att de ljusa partierna ger "liv" åt ormhuvudet genom att det då får sin kropp som ser ut att ringla nedför pyramiden. Mayaindianerna gillade alltså kalendrar, ormar men även majs. Finns mängder med gudahuvuden i husfasaderna med majs i örhängena. Och fallosar, som dock kapats när katolikerna tog över. Behöver nog inte spekuleras i varför.
Den kanske mest spektakulära detaljen av alla enligt min mening utspelade sig vid foten av byggnaden ovan. Om man klappar hårt med händerna mitt emot "fönstergluggarna" och trappan i mitten så hörs ett eko som låter exakt som ett fågelläte. Inte alls som ett eko från en handklappning. Kanske var det guden Kukulcan som lät så? Kukulcan är en "befjädrad" orm - dvs en blandning mellan en fågel och en orm. Jag försökte spela in ljudet med min telefon men det hörs inte alls om "i verkligheten". Alla på plats hörde ljudet mycket tydligt men det gjorde inte telefonen... 

Finns fler spektakulära "tillfälligheter" att berätta om för området men det tar för mycket plats. Kan dock ta med detaljen om "vattenhål". Djupa hål i marken med vatten i. Det finns fyra stycken sådana runt omkring "El Castillo". Rakt ut från varje sida flera hundra meter bort. Men det märkligaste av allt är att det lär finnas en under "pyramiden" också. Och eftersom marken under är gjord av porös sten kan det betyda att hela byggnaden rasar. Frågan är om de som byggde detta visste om att det fanns en underjordisk vattenkälla precis under?
På bilden ovan fick vi besöka en annan underjordisk vattenkälla i närliggande staden Valladolid. Det sades ha skapats av en meteorit som slog ned i havsbotten och rörde till det rejält. Bland annat för dinosaurierna som enligt vissa teorier dog ut i anslutning till denna händelse. 

När meteoriten slog ned vändes havsbotten upp och ned så att den tidigare havsbotten numera är längst uppe i markplanet. Något som kan vara bevis för detta är att man kan se fossil i "taket" på vägen till själva öppningen mot himlen. Det luktade fisk i utrymmet kan jag avslöja. Och även det området består av porös sten. Kan rasa när som helst. Är det ett kräftskal på bilden nedan som jag såg när jag fotade taket?



Inga kommentarer: