12 aug. 2011

Nu vänder det



Oftast brukar det vara nåt bra när "det vänder" men så inte i detta fallet. Det handlar om mitt "drivpaket".


Efter ett inledningsvis inte särskilt cykelspäckat år har jobbresorna sett till att min kedja och framdrev inte trivs ihop. Näe, tar jag i det minsta agerar kedjan som en momentnyckel och släpper. Vill det sig illa snurrar kedjan ett varv runt vevarmen också. Har hänt två gånger. Egentligen får kedjan aldrig släppa men det är lite särskilt läskigt om man försöker göra en omkörning eller ta sig över en väg, eller trottoarkant. Då gäller det ju att samtidigt undvika att bli överkörd av någon bilist som glömt hastighetsskyltläskunnigheten hemma. Lättläst ord för övrigt.

Resultatet av osämjan kan anas i diagrammet, efter en veckas bekymmer. Nu har det vänt. Mina högsta medelhastigheter har sannolikt nåtts för årets period av cykling till jobbet. Den sagan är nämligen slut när månaden är det. Återstår att se om jag kan ta mig i kragen och träna även när jag inte tvingas ta mig till jobbet med hjälp av cykeln.

Inga kommentarer: