10 apr. 2011

Keps Cup Källbrink


I dag drog Mario och jag till Gömmarskogen vid Källbrink för att kika på cykeltävling. Både Mario och solen visade sig från sin bästa sida. Samtidigt fick vi premiärträffa Per & Evas Oskar.

Eftersom A svettades hemma med förberedelserna inför en fest fick jag inte åka iväg till Källbrink för att vara funktionär om jag inte också tog med mig Mario. Det kändes som att min möjlighet att vara en god funktionär försvårades en aning i och med detta. Men alla funktionärsroller är ju inte så krävande att de kräver 100 procents närvaro (Mario har en begripbar tendens att ta några procent uppmärksamhet i anspråk) så jag kom dit och siktade lågt. Flaggvakt utan flagga fick min roll bli. Det gick bra tror jag. I alla fall körde ingen fel där vi stod.

Efter ett tag kom Eva fram till oss. Hon hade gått en barnvagnspromenad praktiskt taget hemifrån med färskingen Oskar i vagnen. Han sov vid ankomsten men sken upp när solen och röster från oss lockade fram mer uppmärksamhet än sömnen. Mario, som kanske inte var 100 procent frisk efter helgens tandutbrottsfeber var otroligt lugn och försiktig. Så där som han aldrig är hemma hos oss. Många intryck att smälta och kanske också en försiktighet inför vad läskiga nya människor kan få för sig om man gör för mycket väsen av sig.

Mario spanar försiktigt in sin blivande konkurrent i cykelspåret. Oskar är nästan lika mycket yngre än Mario som jag är äldre än Per.

Hur tävlingen gick? Strålande! Fint väder, halvlerig bana och smidig arbetsuppgiftsfördelning. Oskars pappa Per körde jättebra i dag och var aldrig långt ifrån täten. Mot slutet krånglade ryggen lite - som den kan göra på försäsongen innan man vant sig vid skogskörning och nya cykeln. På det tappade han givetvis lite. En och annan placering faktiskt. Men om Oskar fortsätter att vara påhejande publik ska det nog gå ännu bättre nästa tävling!

2 kommentarer:

Per Kumlin sa...

Blir det Mario och Oskar som får styra upp cykelsverige när de blir stora?

Steffoboy sa...

Ja, det tycker jag! Fast det blir svårförenligt med min önskan om en rik pensionärstid. Det bara kostar ju en massa pengar att cykla ;)