18 jan. 2011

Myndigheter


TV-licens som automatiskt betalas av mig för annan person via ej vald e-faktura och krångliga dagisregler. Jag blir moderat av alla myndighets-översittar-idéer.

I oktober riskerade jag plötsligt att få minus på bankkontot. Av en slump upptäckte jag att en e-faktura godkänts för betalning för TV-licens - åt min lillebror. Helt automatiskt utan min inblandning. Hur allt hänger ihop vet jag fortfarande inte helt säkert. Inväntar svar från Radiotjänst som förser oss Svenskar med icke-vinklade nyheter och reklamfria idrottsevenemang. Nä, så är det förstås inte men det viktiga är att medborgarna tror det - och betalar för sig. Eller för andra då, i mitt fall.

Jag har mina aningar om varför det blivit fel. För ungefär 100 år sedan bodde jag ett tag med min lillebror på Södermalm. Då blev det så att jag stod för tv-licensen som han hade anmält, eller hur det nu var. Sedan vi flyttade ifrån varandra 2004 överlät jag betalningsplikten till brorsan. Och så har det varit tills i oktober.

Nog om det. Jag tycker man ska ha rätt att välja - om man vill se på teve eller inte. Och dessutom slippa SVT om man så önskar. Särskilt bra går det nu då SVT finns på nätet. För där får man kika hur mycket man vill utan TV-licens. Fråga mig inte varför. Fråga ugglan?

Det andra dilemmat just nu är dagis. Mario började där igår och den korta stund jag kikade förbi där var det rätt okay. Bortsett från att Stockholms stad tycker att Bromma ligger i Vällingby. Ska bli spännande att få en resumé från dag 2 senare i dag...

På det personliga planet känner jag mig redo att ta i tu med Mellanönstern-konflikten. Jag har nämligen lyckats byta två lampor på bilens högersida nu på lunchen. En lätt match - efter att jag skruvat loss hela lampinsatsen från karossen för att komma åt. Något liknande går nog att göra i Mellanöstern :)


Inga kommentarer: