14 apr. 2010

Två x tempo


Igår blev det 2 x 20-min-tempo på Ekerö med Per. Det gick undan må ni tro. Särskilt i medvinden!

Jag fuskade med tävlings-mtb:n. Mycket till följd av att min cykel som blev stulen i höstas även ägde ett av de två gps-fästen som följde med gps:en. Så istället för att ha gps:en i bakfickan kunde jag nu se var jag var och hur snabbt det gick hela tiden. Härligt. Och visst gick det undan :)

Vi startade utanför hästhagen vid Rörbyvägen på Lovön mot FRA. Utför "kyrkbacken" gick det i över 50 knyck. På 20 minuter kom vi nästan precis fram till Lullehovsbron drygt 12 km senare. Jag drog för det mesta. Per upplevde nog liknande fenomen som "ljudet" i flygscenen som rankas som nummer ett i Youtube-klippet ovan ;)

De flesta av gångerna han försökte köra om för att dra kom han ungefär jämsides innan han mötte "väggen" av luft och lade sig bakom mig igen. Sista fem minuterna var jag dock lite klen i benen.Pulskurva under intervallerna.

Efter fem minuters aktiv vila över Lullehovsbron var det dags för färd hemåt. Eftersom vi räknade med motvind borde vi inte hinna lika långt på samma tid. Vi skippade därför FRA-svängen och sikta på Nockebybron direkt istället. Då vi struntade i ungefär sju minuters FRA-runda hade vi ungefär fyra minuter kvar att köra när startpunkten var passerad. Med andra ord var målet vid Nockebybron knappt tillräckligt för att vi skulle få våra 20 minuter tempo på hemvägen.

På hemvägen drog vi varannan minut för att dela på bördan. Det var en lite märklig upplevelse. Det är kul att inse hur lätt det är att ligga på rulle i motvind ibland. Sitta där bakom och småle för sig själv över hur lågt tempo framförvarande cyklist har för att en minut senare när man själv varit framme och dragit vara i samma läge själv och ta i svinmycket trots att det går långsamt...

Varvtid 2, samt 4 & 5 avser intervallerna...

Inga kommentarer: