19 jan. 2010

Träning och viktminskning

Träning och viktminskning går hand i hand - eller? Jag anade vad som skulle hända med min egen vikt när träningen blivit mera frekvent.

Det ett nu ett faktum att jag ökat i vikt till följd av årets träningspass. Jag har inte haft möjlighet att göra så många mätningar de senaste åren men nu står här en fin våg till tjänst. På intet sätt är jag viktfanatiker men i och med det här inlägget gör jag ett kliv in i viktdebatten. Om man tränar går man inte nödvändigtvis ned i vikt!

För mig har det nog alltid varit tvärtom. I alla fall så länge jag äter ordentligt. Det främsta skälet till viktuppgång då är att kroppen inte är dum och muskler som används behöver energi som vanligen består av glykogen. Kolhydrater i sin tur har en tendens att dra till sig vatten, som ju väger mer än inget. Och tränar man inget behöver man i princip inget.

För egen del har jag aldrig testat detta utan bara anat. Men efter en inaktiv höst kan jag nu exklusivt avslöja att jag gått upp nästan ett kilo sedan bottennoteringen när vågen köptes in någon gång i november.

- Julmaten då, kanske någon tänker. Men den kan jag inte skylla på. När jag kom hem till Sverige efter julvistelsen i Bulgarien hade jag gått upp 200 gram från lägstanoteringen. Och den viktmätningen var inte helt korrekt eftersom jag inte mätte vid samma tid på dygnet som tidigare då jag mest bara var nyfiken på om det hänt något. Nu när jag har pressat mig ganska hårt den senaste veckan har jag antagligen fyllt glykogendepåerna i musklerna i benen med viktuppgång på omkring 600 gram som följd.

Undrar vad som händer om jag också gör armhävningar? ;) Andra anpassningar kan säkert göra så att jag snart går ned i vikt. Den som läser här får se!

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Och den viktmätningen var inte helt korrekt eftersom jag inte mätte vid samma tid på dygnet som tidigare då jag mest bara var nyfiken på om det hänt något."

Toalettbesök?

/feces

Steffoboy sa...

Haha. :) Nä, kväll istället för morgon. Man hinner tex äta en del under dagen eller kanske träna och för att undvika sådana felkällor bör man mäta vid samma tidpunkt för att få så likartade förutsättningar som möjligt :)