18 jan. 2010

No milk today


Klicka på bilden så får du se på skräckfilm!

Som vanligt sedan 2003 eller nåt sånt förtär jag ingen mjölk under årets första månader. I alla fall inte med flit. Troligen kommer jag inte att börja igen.

Mer eller mindre av en slump har jag skippat mjölken i början av de senaste åren. Första gången handlade det om ekonomiska skäl när jag omkring 2003 insåg att det fanns pengar att spara. Istället för 7 kronor per mjölkliter blev det 1,8 kronor "handgjord" liter sojamjölk. Det är inte de stora inkomsterna man blir rik av, sägs det.

Andra året jag skippade mjölken var för att jag fick avsmak för allt animaliskt efter några dagar i sopbranschen där vi bland annat körde runt i slakthusområdet och hämtade lik. Sedan dess har det mest hänt av någon slags slump men jag har generellt alltid börjat med komjölk till müslin efter att februari passerat.

Sedan jag kom hem från Bulgarien har jag inte intagit en droppe mjölk. Dels för att vi köpte in ett rekordparti havre-"mjölk" före avresan men också för att Willys sedan hade rea på sojamjölk. Efter att ha sett filmen ovan vet jag inte om jag någonsin kommer att förtära kalvföda igen... Efter att ha sett filmen frågar jag mig mest hur jag ens överlevt! Å andra sidan tillhör jag skaran som drabbas av allergi...

1 kommentar:

Adventisten sa...

Kooolt!
Jag ska ge denna film till förskolans lärare. En var intresserad. Presenterade kassein frågan samt blodförlusten för de små när de får en för stor dos av mjölk som inte barns magar tål. Dessutom är det ju inte ens bra för mammor att dricka komjölk...kollik... Sedan vill man väl vara smart också... och att barnen blir smarta... ja du har ju sett filmen :)