16 jan. 2010

Kairo - inte särskilt märkvärdigt

Har besökt Kairo igen. Platsen som varken är särskilt imponerande eller lätt att hitta.

En försenad Micke dök upp samtidigt som jag själv eftersom jag försenat mig med flit. Eller hur var det nu igen? Micke hävdar att jag kom sent. Kanske för att kompensera för sin sena ankomst förra helgen? Gemensamt var i allafall att vi ville besöka Kairo så här under veckoslutet.

Jag hade lite tidsbrist i dag. Årsmöte med klubben där jag är ansvarig för den kanske största bunten papper, den ekonomiska redovisningen. Sanden, eller öh, snön lyste vit på de delvis svårframkomliga vägarna. Delvis på underlag där risken att tappa löständerna var stor. De där hästarna och fotgängarna går mig på nerverna. Men det där är ju ömsesidigt :)

Eftersom jag hade tidsbrist och jag Micke gärna skarvar pass litet var jag fläckvis orolig. Skulle jag hinna tillbaka i tid till min transport till klubblokalen? Och inte blev det bättre när GPS:en vid ett tillfälle visade så mycket som 36 minuters sen ankomst hem. Trots att den bara mäter fågelvägen. Oroväckande.

Det var inte så många på vägarna i dag och Kairo var ovanligt vitt. Bara en enda skylt såg vi som avslöjade vart vi var på väg. Men aldrig såg vi någon skylt som verkligen avslöjade vart vi hade kommit. Varför detta hymlande? Är det månne risken för stöld av de dolda pyramidernas skatter? Ett stenkast från Kairo fanns en annan ort. Båtbyggartorp. Gigantisk skylt!

Bra pass i dag. Veckans jobbcyklande har i det närmaste eliminerat mitt högpulsande men strypbenen dök upp efter drygt två timmar på och i närheten av sadeln. Snittpuls i dag 152. Att jämföra med Mickes 150 men då är han ju ung och stark också. Blott tre timmar och tio minuter inklusive diverse felmätning och 64,17 km blev 18 kilometer multiplicerat med två fågelvägar till och från Kairo med Mickes kryddningar av vägval samt det faktum att vi aldrig tog fågelvägen den här gången heller. Micke fick både över en timme längre pass men också högre snitthastighet. Men han förlitar sig heller inte på satelliter.

Jodå, jag kom hem i skaplig tid också. Tolv minuter försenad "bara". Som krydda därtill kom min transport tillika föreningens revisor tio minuter för tidigt. Men försprånget han skapat fixade jag lätt till genom att glömma bort att ta med revisionsberättelsen som skulle kopieras upp. Hem igen så vi inte skulle komma fram för tidigt :)

På vägen gav "Kejpan"(revisorn) en kommentar till min berättelse om dagens cykelpass som kan vara något av en ledtråd till den mystiska avsaknaden av Kairo-skylt:

- Jaha, till badet nära Upplands Väsby?

Kan lösningen på gåtan vara att Kairo blott är en sandstrand och inte någon ort trots att namnet står så utförligt på mängder av kartor?

Nu är jag hungrig och skjuter gåtan på framtiden!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror lösningen finns här:
http://www.vss.se/kairo/

Ett pensionat från 20-talet, namngivet efter en "mirakelmedicin"
såld av en grek..
Fantastisk historia!

//Cheops

Steffoboy sa...

Grym historia! Och nu finns platsen på kartan och på en cykelvägsskylt. Får leta efter pensionatet/konferansanläggningen nästa gång jag gör en weekendresa till Kairo!