28 okt. 2008

Motorstopp

Ut i regnet med jobbilen till Pressbyrån. Ett kort stopp blev längre än väntat.

Ljudet av kolvar som motvilligt vevas runt i motorblocket. Lampor som blinkar på instrumentpanelen. Utanför kraschlandade regndropparna på alltmer ogenomsynliga fönsterrutor.

Det här hade jag inte väntat mig. Varje nytt försök gav ett ännu mer tveksamt svar på startnyckelvridandet. Vad skulle jag göra? Som vaktmästare har jag lärt mig att det i de allra flesta fall finns en mycket enkel lösning på problem. Så också denna gång - men visst var jag ställd ett tag.

Skulle jag stoppa en bil och få starthjälp? Skulle jag få bilen bogserad till Saab? Det blev inget av alternativen - för när den värsta paniken lagt sig och regnfallet avtagit startade den som vanligt igen. Som om inget hade hänt. Blott med ett varningsmeddelande om trasig baklampa som ett slags minne. Det är inte första gången det varningsmeddelandet syns. Får se om det är andra gången bilen inte startar i morgonbitti...

Inga kommentarer: