2 sep. 2008

Relationsgenen

Det är alltid så skönt att kunna skylla ifrån sig. Jag sägs göra det ofta även om jag inte själv håller med. Nu har ännu en gen hittats som går att skylla ifrån sig på.

Männen med dubbla alleler av en speciell typ hade fruar som inte gillade relationen. Konstigt att männen hade svårt att "knyta an" till relationen? "Det är aldrig ens fel att två träter" brukar det heta - men det kan vi slänga i sjön nu - det är mannens fel!

Jag ska inte dra för stora växlar här; men jag tror kort och gott inte på så enkla samband.

Kul var också att slå fast att män är som djur:

"Den mänskliga parstudien ligger också i linje med tidigare sorkstudier där motsvarande gen hade stor betydelse för om hannarna var monogama." SvD 2.9.2008

1 kommentar:

Anonym sa...

Hahaha dvs att "Män är som sorkar"?Kul att de gjorde en förknippelse mellan männens beteeende och sorkarnas. :P för det är ju verkligen samma sak....va?...eller?.. hmm.. Jag vill också bli forskare! verkar grymt kul att skriva sina avhandlingar och ha sånna exemplar som ska liknas med människans beteende.
Vad säger du stefan? ska vi fortsätta plugga i flempan fast till att bli forskare istället? och skriva om sambandet mellan männens beteende och vattengråsuggorna?