1 sep. 2008

Lättare gjort än sagt

För en dryg månad sedan fick jag för lite lön trodde jag. Helt sonika ventilerade jag ärendet för ekonomiskt ansvarigen för situationen, det visade sig inte helt lätt.

Egentligen ville jag mest ha en förklaring till varför lönen blev som den blev eftersom jag hade några teorier. Efter sisådär en timme så hade jag skrapat ihop ytterligare 700 kr på hela månaden. Det var på ett sätt jag inte tänkt ut. I lönemallen hade jag istället getts en c:a 1000 kr lägre månadslön än jag lovades på kontraktet. Hade jag inte märkt det eller ifrågasatt hade jag fortfarande varit utan pengarna.

För några dagar sedan kom nästa lön. En rejält fet. Men så har jag fått jobba ännu fetare för den än de flesta, snäll som man är. Jag såg direkt att ena halvan på den lönespecen var fel; c:a en fjärdedel för hög. Nu väcktes min nyfikenhet: hur lång tid skulle det ta innan det märktes. Själv hade jag ingen lust alls att säga till om detta pga diverse tidigare fel.

I dag blev "överlönen" bekräftad. Tänk vad lätt det var att märka "åt andra hållet". Och jag behövde inte säga ett ord :)

Inga kommentarer: