Biogas däremot är intressant - även fossil naturgas om man jämför med bensinbilar. Biogasen framställs genom rötning av till exempel avfall från vattenreningsverk.
Fiat Punto 5-d 1,2 60 Bi-Power Active | Biogas | 9 |
VW Golf Variant BiFuel 2,0 | Biogas | 11 |
Opel Astra CNG | Biogas | 11 |
Volvo S60 2,4 Bi-Fuel | Biogas | 12 |
Opel Zafira 1.6 CNG | Biogas | 12 |
Volvo S80 Bi-Fuel CNG | Biogas | 12 |
Volvo V70 Bi-Fuel CNG | Biogas | 13 |
Mercedes E200 NGT sedan | Biogas | 14 |
Ford Nya Focus 1,8 FlexiFuel | E85 | 54 |
Saab 9-5 Sedan 2,0t BioPower | E85 | 69 | Toyota Prius HSD | Bensin | 107 |
Siffrorna anger bidrag till växthuseffekten i form av koldioxid och kommer från "Gröna bilisters" lista över mest miljövänliga bilar 2005. Gränsvärdet för miljöbil är för närvarande 120 g/km. I år 2006 års "toplista" vann etanolbilen Ford Focus. Detta eftersom jämförelsen gjordes med gasbilar som gick på fossilt naturgas istället för biogas. Vilseledande tycker jag. Uppköpta av etanollobbyn? I sammanhanget ska givetvis nämnas att biogas är relativt svårt att få tag i. I Europa där emot går utbyggnaden i explosionstakt.
2 kommentarer:
Ja, det sägs väl att biogas är det bästa alternativet och att etanol egentligen inte är så bra som det sägs. Etanolen bidrar till en ökning av marknära ozon. Inte så bra. Däremot har man börjat utveckla nya dieselbränslen, dvs biodiesel eller är det syntetdiesel? I vilket fall som helst utvecklas fler bränslen som går åt det natur- och klimatvänliga hållet. Intressant diskussion om bränslen, folk vet inte så mycket om skillnaderna. Kan du inte ta upp lite om hur mycket de drar, alltså om man använder miljöalternativen? När man ska ta reda på hur mycket bilarna drar så handlar siffrorna om bensin och inte etanol eller biogas. Varför vill de inte nämna dem? Därför att de drar mer då. Ja, jag är rätt intresserad av miljöbilar. I sommar kommer Micke och jag förmodligen hyra en Ford Focus FFV HGV. Tack och hej!
Vad roligt med kommentarer även på det här området! Länge har jag trott att jag varit ensam om intresse för detta. Antagligen är hela koldioxiddebatten komplicerad. Jag frågar mig: kan man kompensera fossila bränslen med att plantera flera träd? Tanken är ju "cirkulation" att koldioxiden ska balanseras och inte skena iväg.
Bra fråga det där om bränsleförbrukningen. Jag tog upp det pyttelite i min förra etanoldiskussion den 13:e februari. Enkelt kan man nog säga att det bästa med bensin är energiinnehållet. Energiinnehållet påverkar hur mycket bränsle bilen drar. Men motorns verkningsgrad har också ett fett finger med i spelet. En etanolbil drar ungefär 35 % mer bränsle än en bensinbil vid samma förhållanden. Jag får återkomma i ämnet senare. En Fokus med etanol drar runt litern per mil enligt min egen erfarenhet :)
Skicka en kommentar