17 apr. 2007

Etanolbluffen del II

Etanolbilar säljs fortfarande som ett bra miljöalternativ men jag tycker fortfarande att det är ett dåligt och fegt alternativ. Se bara denna lista som gjordes 2005 och häpnas över vilka smutsgrisar som folk ska luras tro är miljövänliga. Detta gäller i synnerhet Toyota Prius som inte ens drar så lite bränsle som tillverkaren anger.
Biogas däremot är intressant - även fossil naturgas om man jämför med bensinbilar. Biogasen framställs genom rötning av till exempel avfall från vattenreningsverk.











Fiat Punto 5-d 1,2 60 Bi-Power ActiveBiogas9
VW Golf Variant BiFuel 2,0Biogas11
Opel Astra CNGBiogas11
Volvo S60 2,4 Bi-FuelBiogas12
Opel Zafira 1.6 CNGBiogas12
Volvo S80 Bi-Fuel CNGBiogas12
Volvo V70 Bi-Fuel CNGBiogas13
Mercedes E200 NGT sedanBiogas14
Ford Nya Focus 1,8 FlexiFuelE8554
Saab 9-5 Sedan 2,0t BioPowerE8569
Toyota Prius HSDBensin107


Siffrorna anger bidrag till växthuseffekten i form av koldioxid och kommer från "Gröna bilisters" lista över mest miljövänliga bilar 2005. Gränsvärdet för miljöbil är för närvarande 120 g/km. I år 2006 års "toplista" vann etanolbilen Ford Focus. Detta eftersom jämförelsen gjordes med gasbilar som gick på fossilt naturgas istället för biogas. Vilseledande tycker jag. Uppköpta av etanollobbyn? I sammanhanget ska givetvis nämnas att biogas är relativt svårt att få tag i. I Europa där emot går utbyggnaden i explosionstakt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det sägs väl att biogas är det bästa alternativet och att etanol egentligen inte är så bra som det sägs. Etanolen bidrar till en ökning av marknära ozon. Inte så bra. Däremot har man börjat utveckla nya dieselbränslen, dvs biodiesel eller är det syntetdiesel? I vilket fall som helst utvecklas fler bränslen som går åt det natur- och klimatvänliga hållet. Intressant diskussion om bränslen, folk vet inte så mycket om skillnaderna. Kan du inte ta upp lite om hur mycket de drar, alltså om man använder miljöalternativen? När man ska ta reda på hur mycket bilarna drar så handlar siffrorna om bensin och inte etanol eller biogas. Varför vill de inte nämna dem? Därför att de drar mer då. Ja, jag är rätt intresserad av miljöbilar. I sommar kommer Micke och jag förmodligen hyra en Ford Focus FFV HGV. Tack och hej!

Steffoboy sa...

Vad roligt med kommentarer även på det här området! Länge har jag trott att jag varit ensam om intresse för detta. Antagligen är hela koldioxiddebatten komplicerad. Jag frågar mig: kan man kompensera fossila bränslen med att plantera flera träd? Tanken är ju "cirkulation" att koldioxiden ska balanseras och inte skena iväg.

Bra fråga det där om bränsleförbrukningen. Jag tog upp det pyttelite i min förra etanoldiskussion den 13:e februari. Enkelt kan man nog säga att det bästa med bensin är energiinnehållet. Energiinnehållet påverkar hur mycket bränsle bilen drar. Men motorns verkningsgrad har också ett fett finger med i spelet. En etanolbil drar ungefär 35 % mer bränsle än en bensinbil vid samma förhållanden. Jag får återkomma i ämnet senare. En Fokus med etanol drar runt litern per mil enligt min egen erfarenhet :)