10 jan. 2007

Låt tåget stå

Tiden är ute för den taktiske snåljåpen. När SL-styrelsen sagt sitt står det klart att den oplanerade resan med kollektivtrafiken inte ska gynnas. Tåget får stå och har man bil får den gå. Månadskortet höjs sparsamt medan kontantbiljetterna höjs med det dubbla plus att zonsystemet införs igen. En kontantresa fram och tillbaka till skolan kostar nu 120 kr - om jag köper kontantbiljett (milkostnad= ca 30 kr).

Tidigare fanns en möjlighet för mig att inte skaffa månadskort som effektivt sanerade ekonomin utan att betala för mig när jag väl åkte. Det lönade sig så länge antalet resor inte överskred tre tur och retur resor i veckan. En tämligen typisk studievecka med andra ord. Nu är den tiden förbi.

Ur en miljösynpunkt är det katastrofalt att bilen plötsligt blir ett hett alternativ för många. Särskilt för dem som bor utanför stockholms kommun. Inte ska väl en resa till stan vara ett alternativ till utlandsresa? Nu överdriver jag lite men en tvåbarnsfamilj från yttre Botkyrka som vill åka till centrala Stockholm fram och tillbaka får punga ut med över 500 kronor! Hur mycket kostar det att åka bil 10 mil inklusive värdeminskning och bränslekostnad? För den allt annat än billiga eller bränslesnåla BMW 525 skulle den kostnaden inklusive allt bli strax över 380 kronor. Bortsett från ev. parkeringskostnad.

Måste verkligen ett transportmedel som drivs med elektricitet och vars motorer ofta har en verkningsgrad på över 80% kosta mera än en bil att driva? Eller är det den moderata styrelsen som vill fortsätta köra sina SUV:ar och finansiera dem med sina fantasiersättningar? Många frågor, få svar men hur som helst galet ur en miljösynpunkt!

Det enda positiva med den här höjningen för de närmast sörjande som jag ser den är att det sannolikt blir fler som skaffar månadskort och på så sätt minskar belastning och rånrisk för busschaufförer och andra som är inblandade i kontanthanteringen.

Ja, jag säger då det.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Med enhetstaxan ökade kontanthantering med 300%. Jag antar att även du läst om diverse kontantförbud på bussen? Inte så kul att bli rånad, lixom. Det var dyrt innan, och det är dyrt nu igen, att åka och betala per gång, eftersom man faktiskt vill att folk ska köpa månads-/årskort. Det går snabbare att komma på bussen/till tunnelbanan, folk slipper långa köer, förare och "spärrvakter" slipper att bli rånade. Dessutom - är det verkligen så att du BARA åker till och från skolan? Förresten, kolla vad det kostar att åla kollektivt i andra län än Stockholm och bli glad för att det är så billigt :)
/Anna

Anonym sa...

2. Men jag iofs tycka att enhetstaxan är rätt bra, men 20 kr är för billigt. Nuvarande pris, 40 kr, är bra. Zonsystem är bara krångligt. Men om ett år eller så kommer forhoppningsvis det "smarta kortet". :) /Anna igen

Steffoboy sa...

Javisst är det bra för busschaffissar att slippa bli rånade. Och priset per resa för de nya "rabatthäftena" är egentligen inte så fett efter ökningen heller. Även om kollektivtrafiken är relativt billig i Stockholm jämfört med tex Göteborg tycker jag att det skickar fel signaler om det lönar sig att ta bilen dit man ska. Innan trängselskatten kommer igång igen skulle jag kunna spara en rejäl hacka på att köpa en gammal Volvo 245 utan katalysator för att ta mig dit jag ska. En sådan miljöbuse saknar värdeminskning att tala om samt har inte speciellt hög skatt eller försäkring. Lätt överdrivet skulle det gå att räkna med en milkostnad på 20 spänn. Med de nya priserna kommer det sannolikt också - om kontantköparna finns kvar - att bli ett ökat behov av växel i spärrarna då en del ganska udda priser dyker upp där lösa kronor behövs åt det ena eller andra hållet. Men varför vara bitter? Det går ju ta cykeln också :)

Apropå smarta kort så är det lite sådär konstigt att den kungliga huvudstaden ska vara så efter. När jag åkte buss på 80-90-talet hade länstrafiken i Östersund ett kort man kunde ladda med pengar och som man inte ens behövde ta ur plånboken (eller var man nu förvarade det) för att det skulle ge signal om man var välkommen ombord eller ej.

Anonym sa...

Åhhhh. Här i Falun är månadskortet på typ 200 kr eller nåt om man håller sig i en zon (falun). Men här får man ju å andra sidan inte bekanta sig med samhällets ytterligheter som lättklädde fittja-tarzan, Farstastrandspuckelryggen eller hon kvinnan med plakatet. Vill man se orginal är det tydligen i skuggarvet som de finns. Men dit går inga bussar.

http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=15255

//M

Steffoboy sa...

I Falun är det ju nära till allt. Utom till Skuggarvet kanske? Låter som ett bra pris, 200 spänn men som du säger bjuds det inte på så många sevärdheter längs förbindelserna. Förresten så träffade jag på den lättklädda mannen med det kraftfulla skägget häromveckan. Minns inte var det var men han var vid oerhört gott humör och hoppade omkring med några andra mer eller mindre roade människor... Det är väl det man får betala för.