22 jan. 2016

Veckans vikt


Efter 22 dagar kaloriräkning börjar vikten stabiliseras. På bilden ser vikten varierande ut - men inte med många gram från medelvärdet!

Det svåra har förutom eländet att dela upp och mäta mat i kalorier & näringsfördelning varit att bedöma vad jag faktiskt förbrukar. Jag har ju kört med Runkeeper som "pendlar-app". Den tycker jag dock verkar otroligt snål angående kaloriförbrukningen per pass. 

Särskilt dåligt kändes det efter resa i "snöstorm" med pulsbandet. Rimligtvis borde det gå åt fler kalorier om resan både är jobbigare & tar längre tid. Men icke! Det blev samma förbrukning - som om orsaken till den längre tidsåtgången berodde på att jag slappat...

Därför har jag testat att köra med min gamla Garmin Edge igen. Den visar möjligen för hög förbrukning. En halvtimmes pendling innebär nu ca 370 kcal jämfört med ca 260 med Runkeeper. 

Det bästa med Garmin:en är dock att jag slipper använda mobilen: starta tidtagning, stoppa in i fickan & leva i ovisshet. Nu syns allt på cykelstyret. Exempelvis att jag nog kommer ngn minut för sent till jobbet i dag också..,

Inga kommentarer: