24 apr. 2011

Det blev en dag i solen


Påskdagsfest och Kringelloppet. En heldag i solen under dessa förutsättningar (polleneländet) blev för mycket för mig som nu är nere på avgrundens djup.

Mario och jag drog till Södertälje i dag. Sverigecuppremiär (typ) och därmed Kringelloppet, som blivit något av en tradition för mig att filma. Igårkväll hade jag inga jätteplaner på att dra dit men efter ett mejl med väl valda ord från Micke insåg jag mitt och Sveriges bästa ;)

Det var kul att jag offrade 4 liter diesel samt släpade barnvagn i ofta stiglöst land i flera timmar. Micke praktiskt taget kopierade förra årets race på samma bana och vann med "Seglarn" på andraplats. Nu också. Allt enligt traditionen tydligen.

Kul var det också att träffa Eva och Oskar samt Louise, som inte träffat Mario sedan han var några veckor gammal (eller?). Mario var snäll som en docka. Oskar skrattade endel och spydde en skvätt. De små liven.

På tävlingsplatsen träffade jag också legenden, flerfaldige VM- och EM-medaljören i DH, Tommy Johansson som gjort en oväntad comeback. Han var modig nog att köra elitklassen trots att 40-års-åldern är nära. Egentligen var han där av en annan anledning än att köra XC-elitrace. Nytt för i år är nämligen svinkorta race a´la skidsprint. Bra för publik - och förhoppningsvis också för sporten. Något sådant kan faktiskt passa mig. Nu är det bara att sätta igång o träna så får vi göra upp :)

Sen var det dags att dra hemåt. Jag var egentligen rejält sen redan. Hann ändå se lite av Pers framfart under det första varvet. Filmsekvenser från både elitracen och några sekunder från H30 finns i min dator nu, i väntan på slutredigering. Bara lite text och kanske lite musik fattas. Men jag har huvudvärk och mår illa.
Väl hemma var det fullt hus. "Bulgariska påsken" var på besök med ett glatt gäng som firade enligt konstens alla regler. Ett exempel på tradition är att slå ägg mot varandras för att se vem som har det starkaste (eller vad det nu är som avgör det hela). Mario vann i år igen och har åter ett ägg som förblivit helt när alla andra brustit!

Jag var också med brai festligheterna i början - men så när vi gick in när solen lämnat vår altan, råkade jag ta svängen förbi sängen. Och därifrån kom jag inte förrän typ nu. Jag mår illa. Har ont i skallen. Och vill bara dö. Eller kanske sova lite till...

Inga kommentarer: