23 sep. 2010

Nu nyttjas vägen till Iphones hjärta


Det var länge sedan Apple öppnade möjligheten för maskinvarukommunikation via "laddningskontakten" på Iphone. Först nu börjar det hända grejor förträningsfreak!

Wahoofitness har inlett något stort. Med hjälp av en "påhängssensor" ska det bli möjligt att ta emot och processa information från diverse sensorer. Exempel på sändare "påhängssensorn" kan ta emot data från kan vara pulsbälten och effektmätare.

För lite drygt ett år sedan när jag gästspelade på Macworld stod jag i startgropen att skriva artiklar om appar för seriösa träningsfreak. Men på den tiden fanns inte några appar som jag tyckte kunde användas av riktigt seriösa idrottsutövare. Den största bristen med Iphone som seriös träningspryl var avsaknaden av pulsmätning. Ett hinder som nu verkar vara undanröjt.

Det jobbigaste nu är att detta inte hände när jag var aktiv cyklist. Då skulle jag ju träna hela tiden ;)


Inga kommentarer: