29 aug. 2010

Demokrati i Sverige

Demokrati är fint. Det fick jag lära mig när jag var liten. Demokrati betyder ungefär folkstyre. Men får folk i Sverige verkligen tycka till?

Verkar som att vissa danskar reagerat på att Sverigedemokraternas valfilm bojkottas i vissa medier. Jag är benägen att ifrågasätta jag också. Då har jag ändå sett en av Sverigedemokraternas valfilmer (finns flera?). Den var helt värdelös och borde bara tilltala ett ytterst fåtal normalbegåvade. Alltså snarast ett skäl ATT visa den.

Vad betyder demokrati om man inte får rösta på vad man vill? Vad skiljer då ut Sverige från från länder där befolkningen bara kan rösta på ett parti (åtminstone två av våra största partierna har i princip samma åsikter fast bara under ytan)? Demokrati - folkstyre - om du väljer att rösta på de partier som godkännts... av?

Inga kommentarer: