5 aug. 2010

Bättre GPS

Vi testade GPS:erna. Jag hade fått indikationer på att den nya iPhonen förutom en omdiskuterad telefonmottagning också fått en bättre GPS i och med den nya antennkonstruktionen. Här skulle det testas!

På testplatsen fick jag 47 meters noggrannhet. Håkan fick 5! Som bäst har jag fått 9 meters noggrannhet. Det nöjet varade i några sekunder, ägde rum på Södermalm och har aldrig hänt igen, vad jag har sett i allafall.

Oftast blir precisionen inte bättre än 17 m. Och det är inte direkt bra i jämförelse med dedikerad gps som brukar kunna visa nedåt 3 meters noggrannhet. Fem meters noggrannhet är inte dåligt. Återstår att se om den tappar kontakten bland höga hus. Min gamla 3Gs blir ibland hopplöst seg på positionsuppdateringen i stan. Inte så konstigt om man måste röra sig exempelvis 47 meter för att man ska komma ut ur noggrannhetsfelet.

Inga kommentarer: