19 maj 2010

Nickeltecken

I dag pajade skärpet som "gav" mig pollenallergi. Det måste vara ett tecken på att även allergin snart är ett minne blott :)

Det sägs att det finns ett samband mellan nickelallergi och annan allergi. Jag har varit allergisk mot pälsdjur sedan 9-års-åldern och det tyckte jag räckte tills jag fick nickelallergiutslag sommaren 2003. Då cyklade jag rätt friskt korta svängar, civilklädd, och med det nu trasiga skärpet som med tiden skavande mot min mage förlorade sin lackyta.

Istället fick jag en massa utslag en bit nedanför naveln. Inte så attraktivt - men de försvann när skärpet inte fick möjlighet att nudda vid magen.

I dag var också första dagen jag inte tagit allergimedicin sedan årets symptom slog till i april. En hel del ögonrinn blev det under cykelturen till jobbet men halsen har klarat sig perfekt hittills. Peppar peppar.

Kanske är det mitt avståndstagande från komjölk som slutligen gett resultat. Sa upp bekantskapen i januari. Mycket tyder nämligen på att min allergi kan ha sitt ursprung i mitt överdrivna mjölkkonsumerande genom åren. Samma år, 2003, förbrukade jag också ungefär en liter mjölk (och ett kilo müsli) om dagen.

Kan någon förklara varför vi Skandinaver som dricker mest mjölk i världen också har högst andel allergiker - och benskörhet? Jag har i allafall tagit mitt beslut: jag är varken ko eller barn, så därför blir det ingen komjölk mer för min del. Synd bara att det är så svårt att helt komma undan den i andra sammanhang än via mjölkförpackningen...

Inga kommentarer: