28 feb. 2010

Rekorddistans


Härliga årsrekord plockades under dagens distans med Per som trogen följeslagare - och draglok. Ändå var det inte tillräckligt för att jag skulle nå månadens distansmål.

Värme och utrotningshotad snö har vi inte varit bortskämda med i år. I dag var det dock dags och det borde väl innebära fler kilometer per timme än på väldigt länge? Det visade sig inte vara en självklarhet. På bilvägarna gick det undan dubbdäcken till trots men på mindre cykelvägar var det knappt så det gick att ta sig fram på planmark på vissa ställen. Däcken sjönk ned genom den tidigare fejkplogade och ett tag packade snön.

På det stora hela var det inget att hänga läpp över. Det blev nytt årsbästa distansmässigt med knappt 90 km. Tidsmässigt näst längsta passet i år. Högsta maxhastigheten och snitthastigheten i år. Snittpulsen var inte heller så tokig: hela 140 slag per minut efter liten ökning sista halvtimmen med ett slag samtidigt som hastighetssnittet sänktes med 0,2 km/h.

Riktigt kul var det att se att väldigt många cyklister tinat upp i dag. Vi mötte fler än man gör under ett genomsnittligt sommarpass söder om söder. Grymt! Mindre kul var att jag - som väntat - misslyckades med att nå mitt distansmål för månaden 560 km. Orsaker till detta är för utom lathet att mina fem konditionspass i forskningens tjänst inte resulterade i en enda kilometer. Istället blev månadens distans 478 km och i år har jag hittills kört 1073,43 km. Det betyder 5926,57 km kvar att köra i år. Hade jag hållit mig exakt till min plan skulle jag kört 1131,5 km.

Den distansen tar jag lätt igen nästa månad. Bortsett från att jag åter råkat lova bort min kropp till forskningen. Denna gång blir det så till den grad att jag om ett par veckor kan kalla mig organdonator. Det ni! :S

Inga kommentarer: