4 feb. 2010

Nya navigatorn i kvarteret

Igår precis före mitt konditionstest i forskningens tjänst fick jag ett SMS från telia. Telia Navigator för iPhone är här.

Även om jag i mångt och mycket lever i "Molnet" nuförtiden känns faktiska applikationer/program mera solida. Vad händer om jag inte har bra kontakt med internet till exempel? Den frågan blir allt mindre nödvändig att svara på och igår tog jag trots min skeptisism inför internetuppkopplade navigatorer ett litet steg mot detta genom att installera Telias nya Navigator som nu funkar även för iPhone.

Hade jag inte redan haft ett fett navigatorprogram i luren, Navigon Mobile Navigator, så hade jag nästan garanterat slagit ett slag för Telias lösning. Det är en avsevärd skillnad på 2 Mb och 1,6 Gb. I kontrast till att nästan allt innehåll i Telias navigatorapp finns ute i cyberspace finns alla Europas kartor plus navigationsappen i min telefons begränsade minne. Ändå märker jag ingen direkt kvalitetsförsämring på Telias lösning. Appen startar dessutom betydligt snabbare än Navigon och gav redan vid första försöket en försmak av internets potential bland navigatorer: trafikproblemsrapporer.

Något jag saknar är angivande av aktuell hastighet. Information om detta kom inte fram direkt och jag hade inte möjlighet att leta efter detta under körning i gårdagens snökaos. Jag har blivit så beroende av det från min Navigon att jag nästan aldrig kollar på bilens egna hastighetsmätare. På gott och ont kanske. GPS:en visar generellt mer rätt än bilens och leder till kontrollerad fortkörning :)

Nu har jag fyra dagar på mig att utsätta Telia för fler prov. Just enkelheten att hitta sevärdheter i närheten känns som ett ess i rockärmen nu jämfört med aningen mer krångligt gränssnitt för Navigon och det ska också finnas ett dedikerat läge för fotgängare. Något sådant har enligt min mening inte fungerat alls hos någon tidigare, så det blir spännande. Om de hinner innan jag avinstallerar Telia Navigators mäktiga 2Mb-app.

Telias iPhoneblogg rasar nu debatten om huruvida Telias app är bra eller inte. Jag håller med om att ordinarie årskostnad för tjänsten på 1100 kronor är vansinnigt dyrt. Speciellt då kartorna inte verkar vara mera uppdaterade än på dedikerade navigatorer och att datakostnad tillkommer vid användande utanför Sverige. De oändliga fördelarna med internetbaserade kartor verkar tillsvidare mest bara finnas i fantasin.

Inga kommentarer: