27 jan. 2010

iPad - den halvbilliga desktopen

Foto från www.engadget.com som är suveräna i sin liverapportering

Har precis sett Apple presentera sin nya "break through device". En slags handdator på 9,7 tum. Men med hjälp av dockningsbart tangentbord blir den kanske det billigaste sättet att skaffa en "stationär" minidator med ett äpple på. Mest coolt är ändå att alla iPhone-apps funkar på den direkt. Och att iWorks finns i iPad-anpassad version. När kommer lönen?

Första produkten som hittills fått nytta av Apples uppköp av PA Semi för ett bra tag sedan. En egentillverkad och designad processor på 1GHz har den. Väntar på fler siffror. Lite cool är den allt. Priset startar vid 499 dollar. Om det är 5000 kr i Sverige är en annan femma. Inte superdyrt egentligen... Lite dyrare än netbook men antagligen mer användarvänlig. Mer info kommer...

3 kommentarer:

Adventisten sa...

Är den inte lite överflödig och klumpig? iPhone och en macbook räcker väl gott? Den känns för stor och kanske lite konstig känsla att hålla den... Men kanske i bordsdockstationen med ett tangentbord blir den bra tror jag... Konkurrent till netbook, javisst :) Men den är nog mer kvalité än dem?

Steffoboy sa...

Jag säger så här jag: har man en iPhone är det svårt att veta exakt om man behöver den. Men antagligen är den mer kompetent att surfa på vanliga web-sidor med samt trevligare att läsa böcker på än iPhonen - och en bärbar dator på grund av "bokformatet". Den sägs vara behaglig att hålla i. Hade jag en stationär dator hemma hade jag lätt skaffat en iPad över en MacBook eller dylikt. En bärbar är minst lika klumpig som en stationär när man väl använder den. Tar ungefär lika lång tid att starta osv :) Får c vad priset blir. Under 4000 för den billigaste och jag är såld :)

Steffoboy sa...

- Men jag saknar program som tex iWeb samt möjligheten att lätt anslutna externa enheter så som min tränings-gps eller minneskort. Hittills är den i princip bara en förvuxen iPhone eller iPod touch.