28 nov. 2009

Löpning

Det verkar som att löpning är grejen just nu om man läser på "cykelbloggar". Jag själv har aldrig gått på den där grejen - men nu på äldre dar börjar jag ärligt fundera på att gå in i matchen. Men det lär inte bli lätt.

Löpning är effektivt träningsmässigt, det tar inte en timme att klä på sig, man får ingen läskig punktering 10 mil hemifrån och fartvinden är ett skämt. Mina problem med löpning brukar vara skavsår och möra lår. Har sedan jag officiellt slutade springa någon gång i slutet av åttiotalet aldrig lyckats med någon bra löp-comeback. Det har alltid känts mesigt att börja med kortare sträcka än tio kilometer och det har givetvis alltid straffat sig.

Senast jag försökte börja springa var efter att jag slutade cykla 2004. Vägande 84 kg+ var det en pina för fotlederna att hålla fötterna i styr i slutet av de tio kilometer jag sprang. Nu är det 3000 meter på mindre än 10:28 minuter man ska klara. Jag bortser härmed helt ifrån att Max enligt uppgift lyckats pressa tiden på lika lång sträcka till under 9,5 minuter. Det finns ju gränser ;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kläm till med något till på måndag! Eller börja i en vettig fart i stället :-P

Adventisten sa...

Så när tar vi en barnvagnsspring tur? :)

thePilla sa...

Löpning är grymt kul! Satsa så kommer du vinna! Lycka till :)

Steffoboy sa...

Hjalmar>> Söndagspasset gjorde mig ointresserad av måndagspass som löpare. Men snart.

Machinen>> Barnvagnsspringtur vore något. Mario sover så gott när huvudet daskar omkring hämningslöst :)

thePilla>> Tackar för inspirationsgivande påhälsning! Den största frågan är om jag orkar satsa. Annars skulle jag såklart vinna ;)