28 sep. 2008

Hälsoteknik

Jag hade rätt: det krävdes en teknisk pryl för att lura mig ut på cykeln. Helgen har delvis vigts åt tester av min nya GPS-cykeldator. Min Garmin Edge 705 är lysande!

Att en GPS-cykeldator
skulle vara lysande för min cykelträning var det nog bara jag som trodde. Måste medge att jag själv var lite skeptisk men när jag väl laddat den i tre timmar i fredags visade det sig att den inte bara är lysande metaforiskt - den lyser i mörker också. Ljusstyrkan är busenkel att reglera för bästa batteritid och går också att ställa in så att den ska lysa en viss tid efter knapptryckning. Om GPS-mottagningen bara är god kan jag köra i totalt mörker utan att köra vilse ;)

Under helgen har jag kört Fornstigen på Ekerö samt mtb-spåret i Ursvik. Först hämdade jag en gps-fil (gpx) från nätet som någon annan gjort över Fornstigen och navigerade utifrån den. Det gick bra men extrem-brutal inzoomning av kartan vid varenda riktningsändring vill jag helst slippa. Vet ännu inte hur jag ska stänga av funktionen när jag kör en hämtad bana. Forskning pågår.

Sedan försökte jag nästa grej: att göra en bana som jag sedan kan sätta rekord på :) Problem även här. Trots att jag stänger av klockan - vilket på polarspråk betydde att nästa gång jag startar klockan är det dags för ny tidtagning - fortsatte den bara att ta tid från tidpunkten jag stängde av den. Gah, jag ville börja från banans startpunkt för att registrera och inte hemifrån. Återstår även här lite forskning. Hur ska jag stänga av ett pass jag redan stängt av? :) Finns säkert nån busenkel lösning på detta som jag bara inte hittat...

Summa summarum är jag jättenöjd. Jämfört med min gamla polarklocka (som faktiskt var 300 kronor dyrare än min nya "cykeldator" år 2001) som trådlöst överför hastighetsimpulserna från framhjulet via magnetisk sensor märker jag ingen särskild fördröjning vid hastighetsändringar trots att avståndet mellan "sensor" och cykeldator nu är en "aning" längre (GPS-satelliterna). Det är också relativt sällsynt att GPS-signalen blir otillräcklig. Skönt att slippa magneter och sensorer. Skönt att slippa felaktiga puls-och hastighetsmätningar när man kör nära kraftledningar. Skönt att också röra på fläsket igen.

Ska ta med den till Egypten på tisdag så jag kan träna lite kvalitet även där. Kartan som följde med är inget att navigera speciellt bra med - men även Egypten finns faktiskt med :)

Inga kommentarer: