11 dec. 2007

Härliga miljöbilar OKQ8!

Här om veckan körde jag en miljöbil. En Ford Focus. Hyrd på OKQ8 i Slussen. Miljöbil - my ass!

Nu måste jag väl tvätta munnen, för det jag sa var väldigt fult. Men OKQ8 däremot - grönt och fint? De har några "miljöbilar" bland andra Toyota Prius, Toyota Aygo samt i mitt senaste fall, Ford Focus.

Priusen går på bensin samt lite el om den körs i stadstrafik och om man inte trycker ned gaspedalen för mycket. Toyota Aygo går på bensin och ska dra mindre än halvlitern för att vara miljöbil. Under mina 140 km förr förra veckan snittade jag 0,58 liter per mil. Ford Focus går på 15 procent bensin. Minst!

När Focusen skulle lämnas tillbaka i torsdags fick jag lov att kliva ur bilen för att leta efter någon etanolpump. Hur jag än letade hittade jag ingen. Så jag gick in till kassan och frågade om de hade någon.

- Nej, tyvärr det har vi inte, men det är ju bara att tanka 95-oktansbensin där ute, sa expediten.

-Ja det vet jag väl, men det är väldigt ironiskt att hyra miljöbil om man inte kan tanka etanol sa jag och gick ut. Och tankade ännu en "miljöbil" med 95 procent bensin. Precis som säkert många andra "miljöbilsägare" gör. Och ändå slipper trängselskatt.

Jag kan inte begripa hur de här etanolbilarna kunde förvandlas till miljöbilar när de inte ens under optimala förhållanden klarar sig utan fossila bränslen. Ett steg i rätt riktning men ett pinsamt ynkligt och långt ifrån det tekniskt möjliga i dag. Tur är ändå att alla hybridbilar inte längre behandlas som miljöbilar. För en 2-tons-Lexus med "endast-i-storstan-el-drift" kommer aldrig att vara någon miljöbil. Kanske lite bättre än utan eldriften men fortfarande dålig.

Gå inte på miljöbluffen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad skulle du säga om en Citroen C3 diesel? C3an räknas också som miljöbil med tanke på att även den slinker genom vägtullarna. Det jag vet är att C3an är billig i drift - även utanför Stockhom.

Steffoboy sa...

Jo, jag skulle hellre kalla C3:an för miljöbil än alla de bilar som kallas för det enbart för att de KAN köras på etanol. Detta eftersom C3:an når "miljöbilsklassificeringen" när den drivs med det relativt sett sämsta bränsle den går att drivas framåt med. Och inte tvärt om som i fallet med etanolbilarna.

En annan skillnad jämfört med etanolbilarna är att dieselbilarna av olika tekniska skäl har lägre bränsleförbrukning än en motsvarande etanolbil. Det borde kunna innebära relativt sett billigare/miljövänligare transporter av dieselbränslet som sådant också.