
Jag tänker inte sticka under stol med etanolens fördelar på kort sikt. Att köra med etanol är sannolikt bättre än att köra med bensin i tanken men samtidigt är det den fegaste, svagaste och billigaste lösningen industrin kunnat ta - och ett ovälkommet tillfälle för industrin att andas ut istället för att intensifiera utveckligen av riktiga miljöbilar.
I Brasilien - ett kanske bättre lämpat land för etanolproduktion - har man kört på etanol i massa år redan. Då är det inte ynkliga 85% etanolblandad bensin utan fullt ut etanol. Gamla folkvagnsbubblor puttrar omkring på etanol. Vad är egentligen nytt? Inget och var och varannan hemfixare kan bygga om en bil till etanoldrift - men får inte förrän tidigast nästa år. Vad är väl lite slitage i ett motorrum eller en bränsleslang samt ofullbordade regelverk mot vår hotade framtid på jorden?
Volvo har lagt ner sin gasbilsproduktion. Är det något landet med lätthet producerar så är det avfall som kan omvandlas till gasbränsle. Skit, döda kossor och hushållsavfall - allt kan bli drivmedel till din bil blott med hjälp av bakterier i ett kärl. I Uppsala har man sedan flera år tillbaka en biobränsleanläggning som jag besökte i slutet av 90-talet. En lastbil med djurkadaver backade in i anläggningen och det doftade inte direkt lavendel. Men det fanns annat än odör i luften - framtidsförhoppning. Ännu är det inte utrett huruvida biogas tillverkad på det här sättet verkligen är miljövänlig men är det miljövänligt att bygga massiva soptippar då?
Gas som bränsle är bra på många sätt exempelvis brinner ett gasbränsle utan att sota ner som bränslen i vätskeform ofta gör. Men en gasmack är tio gånger dyrare att tillverka än en avsedd för flytande bränsle. Därför har vi drabbats av etanolbluffen - för utan mackar inga bilar. I många andra länder drivs bilar på gas i dag. Efterblivna östländer exempelvis. Visserligen är det naturgas - som är ett fossilt bränsle - men min poäng är att mackarna har de dyrare gaspumparna. Det borde vi också kunna ha. Bilarna som går på gas är ofta svagare. Jag vet inte om det beror på bränslets lägre energiinnehåll eller på icke optimerade bilar men så är det egentligen med etanoldrivna bilar också. En etanoldriven bil drar ca 35% mer bränsle än en bensinbil på grund av detta.
Tack o hej leverpastej. Gör något bra nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar